Ondernemen, overlijden en de fiscus II

Ondernemen, overlijden en de fiscus II01-01-2023
Bas Maat zit met zijn handen in het haar.

Bas had met hard werken onder andere 1 miljoen euro vermogen in zijn B.V. opgebouwd. Zijn onderneming had hij een jaar geleden verkocht en de opbrengst was in zijn holding terecht gekomen. De opbrengst was een mooie kroon op zijn werk, maar het vermogen rendeerde slecht. De rente bij de bank, waar hij zijn vermogen had ondergebracht, was niet om over naar huis te schrijven, terwijl Bas zich ook afvroeg of zijn vermogen daar wel veilig stond.

Op een goede netwerkavond krijgt Bas een mooie kans. Hij krijgt het aanbod een pand te kopen met een huuropbrengst van 100.000 euro per jaar. Bas hoeft er niet lang over na te denken. Bas kent de huurder goed: een betrouwbare ondernemer die gewend is om op tijd te betalen. De voorlopige koopakte is dan ook snel getekend en Bas heeft een beter rendement op zijn vermogen in het vooruitzicht!

Nu zit Bas aan tafel bij zijn notaris. De akte van levering is zojuist getekend. De notaris wil met Bas praten over de belastingheffing bij overlijden. De notaris rekent voor hem uit dat de belastingheffing bij overlijden circa 400.000 euro zal bedragen over het vermogen in zijn B.V. Dit nog naast de heffing over zijn riante privévermogen!

Dat zit Bas niet lekker. ‘Is er geen manier om die hoge heffing te voorkomen?’ vraagt Bas. ‘Jazeker’, zegt de notaris en hij steekt vol enthousiasme van wal. De notaris rekent voor dat naar schatting maar liefst 370.000 euro van de heffing van 400.000 euro kan worden voorkomen als hij 5% van de aandelen van de B.V. van de huurder van het pand koopt. Dat lijkt Bas bijna te makkelijk gaan. ‘Ik begrijp het’, merkt de notaris op, ‘maar als u maar 5% van de aandelen van de B.V. van de huurder in eigendom kunt verkrijgen, worden op het gehele pand de zogenaamde bedrijfsopvolgingsfaciliteiten van toepassing. Dit bespaart een enorme hoeveelheid erfbelasting en aanmerkelijk belangheffing.’

De akte tussen Bas en de verkoper van het pand is getekend. Maar als het aan Bas ligt, komt hij op korte termijn nog eens langs bij de notaris. Dan om een akte van levering te tekenen voor de aandelen van de huurder van zijn pand. Voor die 5% aandelen wil hij best een goede prijs betalen. Bas heeft nog wat te bespreken met zijn huurder …

Geschreven door mr. G. van der Heiden
Notaris, specialist estate planning, ondernemersadviseur bij Notariskantoor Van der Heiden

Sinds 1 januari 2010 moet er vaak behoorlijk afgerekend worden over (beleggingsvermogen in) besloten vennootschappen. Er zijn verschillende manieren om deze heffing te voorkomen. Gijsbert van der Heiden heeft zich in zijn werkzaamheden toegelegd op de mogelijkheden om deze heffing te voorkomen.
Terug

Enkele klanten aan het woord

notaris van der heiden

Een goed juridisch en fiscaal advies is voor Notariskantoor Van der Heiden belangrijker dan een akte passeren. Als Notariskantoor hechten wij aan verdieping. Wat is er op tegen om onze drive te vertalen in juridisch en fiscaal unieke oplossingen?

Onze gegevens
Volg ons

Routeplanner